Spørgsmål
Kan en kommune i en miljøtilladelse efter §16a eller 16b stille skærpet opbevaringskrav på 9 måneder til opbevaringskapaciteten for en ejendom, som overholder husdyrgødningsbekendtgørelsens regler om kvæg på græs til at kunne nøjes med 7 måneders opbevaring?
Svar
Husdyrgødningsbekendtgørelsens § 10, stk. 2, fastlægger, hvad der er en normal opbevaringskapacitet. Dette har vejledende karakter, og det er dermed ikke et fast krav om, at kapaciteten skal være dette. Kommunen kan altså stille krav om, at der er behov for en større kapacitet for gødningsopbevaringsanlægget. Dette er en konkret vurdering.
Reglen fastlægger, at den tilstrækkelige opbevaringskapacitet normalt vil være mindst 9 måneders tilførsel til gødningsopbevaringsanlægget. Dog normalt mindst 7 måneders tilførsel for kvægbrug, hvor mindst 2/3 af kvælstoffet i husdyrgødningen produceres af kvæg, der går ude i sommerhalvåret. Tilførslen opgøres som den mængde husdyrgødning, der produceres i det tidsrum, hvor dyrene er på stald, samt hvad der i øvrigt tilledes anlæg til opbevaring af husdyrgødning, herunder restvand og ensilagesaft.
Hovedkravet i husdyrgødningsbekendtgørelsens § 10 er, at bedrifter, der oplagrer husdyrgødning, skal have en tilstrækkelig opbevaringskapacitet til, at udbringningen kan ske i overensstemmelse med gødningsanvendelsesbekendtgørelsen, og til, at udnyttelsen af næringsstofferne i gødningen opfylder kravene i gødskningsbekendtgørelsen. Der skal dog mindst være en kapacitet svarende til 6 måneders tilførsel.
Bemærk altså, at bestemmelsen i alle tilfælde fastlægger, at der skal være tilstrækkelig opbevaringskapacitet til, at der kan udbringes i overensstemmelse med gødningsanvendelsesbekendtgørelsen, og at næringsstoffer kan udnyttes i overensstemmelse med gødskningsbekendtgørelsen.
Bemærk i øvrigt, at kravet om 6 måneder er et mindstekrav, hvorefter kravet til kapaciteten kan være større, hvis der er behov herfor for at kunne iagttage reglerne i gødningsanvendelsesbekendtgørelsen og gødskningsbekendtgørelsen. Hoved kravet i bestemmelsen er, at der skal være nok kapacitet.
Der er altså ikke noget der udelukker, at der kan være større krav til opbevaringskapaciteten end, hvad der vejledes om i bekendtgørelsen som det normale hhv. 9 og 7 måneder.
Tilførslen af husdyrgødning opgøres som den mængde husdyrgødning, der produceres i det givne tidsrum beregnet ud fra, at dyrene er på stald, og hvad der ellers tilledes anlæg til opbevaring af husdyrgødning, herunder restvand og ensilagesaft. Bemærk derfor, at det vil sige, at øgede nedbørsmængder vil have indflydende på, om opbevaringskapacitet er tilstrækkelig. Herunder vil det have indflydelse på behov for øget opbevaringskapacitet, om opbevaringsanlægget har flydelag i stedet for teltoverdækning. Opbevaringsanlægget skal kunne indeholde det nedbør, som der tilledes direkte anlægget, men også nedbør, der stammer fra pladser til ensilageopbevaring og vask mv.
Ved fastlæggelsen af den tilstrækkelige opbevaringskapacitet skal der f.eks. tages højde for, at jorden kan være vandmættet eller frossen i længere tid end sædvanligt. Hvis landbrugeren ikke tager højde for, at der kan være år med længere tids frost eller mere regn, så er opbevaringskapaciteten ikke tilstrækkelig.
Det er vigtigt, at brugere af gylletanke altid sikrer sig en bufferkapacitet, der kan rumme voldsomme nedbørshændelser. I praksis må en gyllebeholder ikke være fyldt til kanten, da det medfører, at nedbør kan føre til, at den løber over.
Idet de nuværende regler er formuleret som krav om tilstrækkelig opbevaringskapacitet, er reglerne uafhængig af mængden af nedbør i en bestemt periode. Det vil sige, hvis der kommer mere regn, så skal kapaciteten være større. Kommunen kan desuden altid stille vilkår i forbindelse med en godkendelse eller tilladelse, der er mere vidtgående end husdyrgødningsbekendtgørelsens regler. Det følger af husdyrgødningsbekendtgørelsens § 37, stk. 1.
Vilkår skal dog være saglige, proportionale og begrundede.
Miljøstyrelsen giver dette svar med det forbehold, at svaret er vejledende og af generel karakter, idet styrelsen ikke kan medvirke til kommunens konkrete sagsbehandling. Ved behandling af en konkret, fuldt oplyst sag, kan der være forhold der taler for, at kommunen behandler sagen anderledes.
Med venlig hilsen
Husdyrhelpdesken