Spørgsmål
Et husdyrbrug har en § 16 a godkendelse med en samlet emission på 5.610 kg NH3-N/år. Godkendelsen er endnu ikke udnyttet eller bortfaldet.
Nu søger husdyrbruget om et tillæg efter § 16 a, stk. 4. Med tillægget vil den samlede emission i ansøgt drift være 6.773 kg NH3-N/år, altså en meremission på 1.163 kg NH3-N/år i forhold til den seneste § 16 a godkendelse.
Når ansøgningen om § 16 a, stk. 4, skal indtastes i husdyrgodkendelse.dk, skal man angive nudriften, som i medfør af husdyrgodkendelsesbekendtgørelsens § 31, stk. 3, er den hidtidige lovlige drift i henhold til bindende krav i meddelte godkendelser, tilladelser og anmeldelser, der er udnyttet og ikke efterfølgende er bortfaldet, hvilket her vil sige driften fra før § 16 a godkendelsen, da den ikke er udnyttet og dermed meget mindre emission end de godkendte 5.610 kg NH3-N/år.
I husdyrgodkendelse.dk giver ansøgningen om § 16 a, stk. 4, derfor en meremission på 5.613 kg NH3-N/år.
Jf. husdyrgodkendelsesbekendtgørelsen § 4, stk. 4, nr. 2, skal en ansøgning om godkendelse efter § 16 a, stk. 4, omfatte en miljøkonsekvensrapport, såfremt den ansøgte udvidelse eller ændring i sig selv overstiger en af de tærskelværdier, der fremgår af § 16 a, stk. 1 og 2, i husdyrbrugloven.
Betyder det så, at der skal udarbejdes en miljøkonsekvensrapport i forbindelse med ansøgning om § 16 a, stk. 4, fordi meremissionen beregnet i husdyrgodkendelse.dk overskrider tærskelværdien på 3.500 kg NH3-N/år i husdyrbruglovens § 16 a, stk. 1?
Eller med andre ord, skal de 3.500 kg NH3-N/år vurderes ud fra udnyttet nudrift i § 31, stk. 3, eller samlet emission i seneste godkendelse (selvom den endnu ikke er udnyttet)?
Svar
Ovenstående ansøgning om godkendelse efter § 16 a, stk. 4, vil ikke medføre krav om miljøkonsekvensrapport efter § 4, stk. 4, nr. 2 i husdyrgodkendelsesbekendtgørelsen, fordi meremissionen er mindre end 3.500 kg NH3-N/år.
En ansøgning om godkendelse efter husdyrbruglovens § 16, stk. 4, skal omfatte en miljøkonsekvensrapport, hvis den ansøgte udvidelse eller ændring i sig selv overskrider tærskelværdien på 3.500 kg NH3-N/år der fremgår af lovens § 16 a, stk. 1 eller stk. 2, jf. husdyrgodkendelsesbekendtgørelsens § 4, stk. 4, nr. 2.
Udvidelsens omfang i forhold til denne grænse skal beregnes ud fra husdyrbrugets gældende retsgrundlag, altså den seneste godkendelse, her med en emission på 5.610 kg NH3-N/år. Det er uden betydning, om godkendelsen er udnyttet eller ej, så længe den ikke er bortfaldet.
Reglen i husdyrgodkendelsesbekendtgørelsens § 31, stk. 3, (der definerer nudriften som det udnyttede gældende retsgrundlag) finder anvendelse ved en række specifikke beregninger, der skal foretages i husdyrgodkendelsesbekendtgørelsens regi og på husdyrgodkendelse.dk. Derfor kan tærskelværdien på 3.500 kg NH3-N/år jf. § 4, stk. 4, nr. 2 i husdyrgodkendelsesbekendtgørelsen ikke altid aflæses i husdyrgodkendelse.dk ved ansøgning om godkendelse efter § 16 a, stk. 4.
Når nuværende retsgrundlag ikke er fuldt udnyttet og endnu ikke er bortfaldet, skal vurderingen af, om der skal laves miljøkonsekvensrapport ske udenfor ansøgningen i husdyrgodkendelse.dk eller i et scenarieskema.
Styrelsen for Grøn Arealomlægning og Vandmiljø giver dette svar med det forbehold, at svaret er vejledende og af generel karakter, idet styrelsen ikke kan medvirke til kommunens konkrete sagsbehandling. Ved behandling af en konkret, fuldt oplyst sag, kan der være forhold der taler for, at kommunen behandler sagen anderledes.
Med venlig hilsen,
Husdyrhelpdesken