Spørgsmål
Jeg har et spørgsmål gældende udnyttelsesfrist for en tilladelse til mink, da jeg er ved at kigge på gældende tilladelser på en ejendom, som nu skal søge erstatning.
Ejendommen har en § 11-tilladelse til mink, der blev stadfæstet af Natur- og Miljøklagenævnet den 14. december 2015, med en udnyttelsesfrist på 2 år.
Udnyttelsesfristen blev med den nye lov 1. august 2017 udvidet til 6 år, det vil sige indtil 15. december 2021.
Efterfølgende er der kommet breve fra Miljøministeren af 10. februar 2021 og 3. marts 2022, som omtaler dispensation fra reglerne i § 59 a i lov om husdyrbrug og anvendelse af gødning m.v. og §§ 78 a og 78 b i lov om miljøbeskyttelse samt regler fastsat i medfør heraf, gældende fra. 30. december 2020 indtil 31. december 2022.
Betyder denne dispensation, at jeg skal lægge den resterende udnyttelsesfrist fra 30. december 2022 og indtil 15. december 2021 (udnyttelsesfrist) oven i endt dispensationsperiode som hedder fra 31. december 2022 og frem.
Hvilket jeg har regnet mig frem til giver en udnyttelsesfrist indtil d. 17. februar 2024.
Og det har vel ikke noget at sige, at alle nye stalde ikke er blevet bygget i forhold til den godkende produktion, inden udnyttelsesfristen udløber.
Svar
Miljøministerens dispensationer omfatter kun kontinuitetsbrud – ikke udnyttelsesfristen.
Derfor skal udnyttelsesfristen for minkbrug med § 11-tilladelser beregnes efter den almindelige regel, der i dag findes i husdyrgodkendelsesbekendtgørelsens § 62, stk. 2 (bortfald, hvis ikke udnyttet 6 år efter meddelelse, forudsat, at der ikke var sket bortfald inden 1. august 2017).
Dispensationernes tillægsfrist skal altså ikke lægges til ved beregning af husdyrbrugets udnyttelsesfrist.
Begrundelsen er, at der kun blev givet dispensation til reglen i den dagældende bekendtgørelses § 55, stk. 1 (bkg nr. 1261 af 29. november 2019), som kun omfatter kontinuitetsbrud. Udnyttelsesfrister blev i stedet reguleret i bekendtgørelsens § 53. Dette støttes af ordvalget i dispensationerne, der kun benævner kontinuitetsbrud.
Efter almindelige fortolkningsregler skal dispensationerne fortolkes indskrænkende, da de udgør en undtagelse til bekendtgørelsens hovedregler. Derfor kan man ikke i dette tilfælde fortolke dispensationerne udvidende, så de også omfatter udnyttelsesfrister.
De seneste dispensationsbreve kan findes her:
Styrelsen for Grøn Arealomlægning og Vandmiljø giver dette svar med det forbehold, at svaret er vejledende og af generel karakter, idet styrelsen ikke kan medvirke til kommunens konkrete sagsbehandling. Ved behandling af en konkret, fuldt oplyst sag, kan der være forhold der taler for, at kommunen behandler sagen anderledes.
Med venlig hilsen,
Husdyrhelpdesken