Spørgsmål
Kommunen har i 2018 givet en § 16 b-tilladelse til et svinebrug, der ikke overholdt lugtkravet efter FMK-modellen. En konkret OML-beregning for husdyrbruget viste, at lugtgenekriterierne er overholdt med god margin. Der er altså tale om et lovligt etableret husdyrbrug, der har opfyldt alle de stillede vilkår.
Kriteriet for OML-beregningen var, at der forelå stærkt afvigende ventilationsforhold. Både dette grundlæggende forhold, samt selve den konkrete OML-beregning, er bekræftet i Miljø- og Fødevareklagenævnets stadfæstelse i sagen j.nr. 18/04936.
Kommunen har siden modtaget mange lugtklager fra et nærtliggende sommerhusområde og har derfor foretaget flere observationer med ”Sniffermetoden”. Konklusionen er, at husdyrbruget giver anledning til væsentlige lugtgener i sommerhusområdet
Når lugtbeskyttelsesniveauet og alle forudsætninger i OML-beregningen er overholdt, har kommunen så nogen muligheder for at kræve yderligere lugtreducerende tiltag enten nu eller når retsbeskyttelsesperioden er udløbet?
Vores umiddelbare vurdering er ”nej”, men hvis svaret på ovenstående er ”ja”, vil vi gerne have, at I også tager stilling til nedenstående spørgsmål:
Kan der meddeles påbud om en lugtreduktion fra et husdyrbrug, der er tilladt efter husdyrbruglovens § 16 b, stk. 1, hvis der ikke findes et proportionalt tiltag? Og kan der være tale om et proportionalt indgreb, hvis kommunen ikke fagligt kan garantere en reel effekt af påbuddet?
Hvis kommunen har mulighed for at kræve lugtreducerende tiltag, har vi fået at vide, at næste skridt vil være at vurdere proportionalitet i indgrebet.
Er der fastlagt en metode til vurdering af proportionalitet af lugtreducerende tiltag?
Svar
Som udgangspunkt kan kommunen ikke meddele påbud eller forbud efter husdyrbruglovens § 39 indenfor retsbeskyttelsesperioden jf. § 40, medmindre kommunen vurderer, at en af undtagelserne jf. § 40, stk. 2, er relevant i den konkrete sag.
Hvis kommunen vurderer, at en af undtagelserne kan anvendes i den konkrete sag, kan kommunen give et påbud inden udløbet af retsbeskyttelsesperioden. Hvis kommunen vurderer, at § 40, stk. 2, ikke finder anvendelse, skal eventuelle påbud vente til efter udløbet af retsbeskyttelsesperioden.
Uanset tidspunktet for et eventuelt påbud (før eller efter udløbet af retsbeskyttelsesperioden) er det korrekt, at et eller flere påbudte tiltag skal være proportionale. Proportionalitetsvurderingen skal foretages af kommunen. Et eventuelt tiltag skal have en dokumenteret effekt.
I forhold til vurdering af proportionalitet, er det korrekt, at der ikke, som for ammoniak, er fastlagt en metode for et proportionelt niveau for omkostningerne i forhold til en opnået reduktion i lugtemissionen. Vurderingen beror på en konkret afvejning af omkostningerne ved tiltaget i forhold til den opnåede miljøeffekt.
SGAV henviser til helpdesksvaret af 13. september 2018, ved lugtklage https://husdyrvejledning.dk/helpdesk/soeg-i-helpdesksvar/2018/september/ved-lugtklage-kan-kommunen-paabyde-lugtreduktion-for-en-lovligt-etableret-produktion. I helpdesksvaret fremgår det, at de påbudte foranstaltninger skal stå i et rimeligt forhold til den aktuelle forureningsrisiko for at være proportionelle. Der må derfor ikke kræves mere indgribende foranstaltninger end hvad der er nødvendigt for at sikre det miljømæssigt forsvarlige forhold.
Styrelsen for Grøn Arealomlægning og Vandmiljø giver dette svar med det forbehold, at svaret er vejledende og af generel karakter, idet styrelsen ikke kan medvirke til kommunens konkrete sagsbehandling. Ved behandling af en konkret, fuldt oplyst sag, kan der være forhold der taler for, at kommunen behandler sagen anderledes.
Med venlig hilsen,
Husdyrhelpdesken