Husdyrgodkendelsesbekendtgørelsen, kapitel 17, §§ 49-58

Særregler for IE-husdyrbrug

Versionshistorik

22-04-2024, version 10

Dette er den nyeste version af artiklen

Indholdsfortegnelse

Generelt om kapitel 17

Kapitel 17 i husdyrgodkendelsesbekendtgørelsen indeholder en række umiddelbart gældende regler for IE-husdyrbrug. Det betyder, at kommunerne ikke skal tage stilling til kravene i forbindelse med konkrete afgørelser, og der skal ikke stilles vilkår herom. Reglerne er en delmængde af de krav, der følger af BAT-konklusionerne, som EU-kommissionen offentliggjorde den 21. februar 2017.

Hvem er omfattet af reglerne?

Det er alene IE-husdyrbrug, der er omfattet af bestemmelserne i kapitel 17. IE-husdyrbrug er defineret i husdyrgodkendelsesbekendtgørelsens § 2, nr. 11, se vejledningen til denne bestemmelse.

Hvornår gælder kravene i §§ 49-51, § 53, § 55 og § 57 fra?

De bindende krav til IE-husdyrbrug, der er fastsat i §§ 49-53, § 55 og § 57, træder i kraft, når IE-husdyrbruget når en størrelse, hvor stipladsgrænserne i § 16 a, stk. 2, overskrides.

Det vil sige, at godkendelsen skal være udnyttet i et omfang, så husdyrbruget kommer over grænserne i husdyrbruglovens § 16 a, stk. 2. Udnyttelse skal forstås i overensstemmelse med reglerne i § 61.

Efter § 61, stk. 1, er en afgørelse, tilladelse eller godkendelse udnyttet, når byggeriet faktisk er afsluttet. I denne sammenhæng vil det sige, at man skal have opført stalde m.v. (produktionsareal), der svarer til eller overstiger stipladsgrænserne i husdyrbruglovens § 16 a, stk. 2.

Når der ikke er tale om nyt byggeri, så er en afgørelse, tilladelse eller godkendelse udnyttet, når det er konstateret, at det, der er truffet afgørelse om, faktisk er gennemført, jf. § 61, stk. 2.  

Det er den ansvarlige for husdyrbrugets drift, der skal sikre, at de bindende krav overholdes i det øjeblik godkendelsen er udnyttet i et omfang, der overstiger stipladsgrænserne. Kommunen skal føre tilsyn med, at det sker. Som hjælp til at vurdere antallet af stipladser, kan kommunen f.eks. udregne antallet af producerede grise, enten via CHR-registeret eller via gødningsregnskabet, og sammenholde med kravene til den plads dyrene skal have jf. dyrevelfærdsreglerne. Dette er nærmere beskrevet i notatet ”hjælpeværktøj” i afsnittet om tilsyn i ”kom godt i gang”.

Selvom de generelle krav til IE-brug først er bindene, når en godkendelse er udnyttet i et omfang, så IE-stipladsgrænserne overskrides, så betyder det ikke, at kravene falder bort igen, hvis stipladserne i en periode ikke udnyttes, eller hvis godkendelsens omfang på grund af f.eks. kontinuitetsbrud nedskrives. I sådanne tilfælde opretholder husdyrbruget sit IE-retsgrundlag og er stadig omfattet af de særlige IE-regler, indtil der søges om ny godkendelse eller tilladelse. Læs evt. også om dette i vejledningens kapitel 1.

Derudover betyder overgangsreglen for §§ 49-51, § 53, § 55 og § 57 ikke, at definitionen af IE-husdyrbrug ændres. Overgangsreglen betyder blot, at disse bestemmelser først træder i kraft, når IE-husdyrbruget når en størrelse, hvor stipladsgrænserne i § 16 a, stk. 2, overskrides. Omkring definitionen af IE-husdyrbrug, kan der læses mere i kapitel 1.

For reglerne om hændelser og uheld (§ 52) og om energieffektiv belysning (§ 54) er der fastsat specifikke overgangsregler, som omtales i afsnittene nedenfor, hvor henholdsvis § 52 og § 54 gennemgås.

Miljøledelse

§ 49

IE-husdyrbrug skal have et miljøledelsessystem, der lever op til kravene i konklusionen. Kravet om miljøledelse er indarbejdet som generelle og umiddelbart anvendelige regler, dvs. kommunen skal ikke tage stilling til kravet om miljøledelse i forbindelse med konkrete afgørelser, og der skal ikke sættes vilkår herom. Kravet betyder i hovedtræk, at den, der er ansvarlig for husdyrbruget, skal gennemføre og overholde et miljøledelsessystem.

Kravet om miljøledelsessystem

Den ansvarlige for husdyrbruget skal formulere en miljøpolitik med afsæt i husdyrbrugets miljøforhold, og der skal fastættes konkrete miljømål. Der skal også udarbejdes en handlingsplan for det eller de fastsatte miljømål. Hvert år skal miljøarbejdet med miljømålene evalueres, og om nødvendigt skal der foretages justeringer af mål og handlingsplaner. Selve miljøledelsessystemet skal gennemgås minimum én gang om året.

Den ansvarlige kan selv bestemme, hvilket miljøledelsessystem, der anvendes, men skal sørge for at kunne dokumentere, at kravene overholdes. Husdyrbruget kan anvende et certificeret miljøledelsessystem (EMAS eller ISO 14.001), hvilket vil overholde kravene i § 49.

Miljøstyrelsen har fået udviklet to systemer, der frit kan anvendes. Miljøstyrelsens mini miljøledelsessystem sikrer, at husdyrbruget nemt kan overholde kravene i § 49, og at der kan fremlægge dokumentation herfor. Der findes et mere omfattende miljøledelsessystem med en række bilag og en beredskabsplan. Du finder vejledning til dette system for miljøledelse her, og selve miljøledelsessystemet her og bilagene her:

Med miljøledelse får husdyrbruget mulighed for at opnå både miljømæssige og driftsøkonomiske fordele.

Med afsæt i vejledningsmaterialet kan husdyrbruget opstille sin miljøpolitik. Den kan f.eks. indeholde disse elementer:

  • Lovkrav og sikkerhedsforskrifter på miljøområdet overholdes
  • Politikker og mål revideres en gang årligt
  • Miljøledelsessystemet vedligeholdes
  • Husdyrbruget følger principperne om godt landmandskab og producerer i respekt for miljø og omgivelser
  • Medarbejdere er informeret om vores miljøpræstationer
  • Miljøbelastningen reduceres ved aktiviteter under hensyntagen til tekniske, økonomiske og forretningsmæssige rammer

Med afsæt i husdyrbrugets miljøpolitik skal der opstilles en handlingsplan med konkrete indsatsområder. Der kan her tages afsæt i relevante områder, hvor der kan gøres en indsats for at spare:

  • RÅVARER: Foder, rengøringsmidler, andre hjælpestoffer, effektivitet, sprøjtemidler
  • VAND: Drikkevandsspild, vaskevand, rengøring af malkeanlæg
  • AFFALD: Nedbringe mængden, sortering, genanvendelse
  • ENERGI: Lys, ventilation, varmelamper, mælkeanlæg og mælkekøling, fyring, varmekilde, isolering varmefordeling, genvinding, brændstof, dæktype, reduceret kørsel, udskiftning af materiel

Med henblik på at kunne dokumentere miljøpolitikken og den konkrete handlingsplan, skal IE-husdyrbruget opbevare dokumentation, f.eks. digitalt eller i form af dokumenter, som kan forevises ved tilsyn. Dokumentationen skal opbevares i 5 år. Overholdelse af reglerne om miljøledelse indgår i det regelmæssige tilsyn efter miljøtilsynsbekendtgørelsen.

Forslag til skemaer til notering og aflæsning findes her:

Sammenhængen til scoresystemet i miljøtilsynsbekendtgørelsen

Efter miljøtilsynsbekendtgørelsen skal der udarbejdes en prioriteringsliste for tilsyn med husdyrbrug. Der skal i den forbindelse gennemføres en miljørisikovurdering, der indeholder vægtede parametre. Dels for sandsynligheden for, at der sker en forurening, dels for konsekvensen af en potentiel forurening. På baggrund heraf opnås en score. De husdyrbrug, der scorer lavest, nøjes med basistilsyn, mens de, der scorer højt, får hyppigere tilsyn.

I denne miljørisikovurdering indgår bl.a. husdyrbrugets systematik i miljøarbejdet, herunder miljøledelse og miljøforbedringer. Når husdyrbruget overholder kravene i § 49, og der er dokumenteret løbende miljøforbedringer over en periode på mindst et år, vil husdyrbruget opfylde betingelserne for at opnå en miljøscore på 1.

Oplæring af personale

§ 50

IE-husdyrbrugene skal efter § 50 sørge for at oplære eksisterende og nye medarbejdere. Overordnet set skal oplæringen angå relevant regulering, transport- og udbringning af husdyrgødning, planlægning af forskellige aktiviteter, reparation og vedligeholdelse af udstyr samt beredskab mv.

Formålet med denne bestemmelse er at undgå uheld og utilsigtet forurening ved at sikre, at medarbejderne opnår tilstrækkeligt kendskab til relevante regler, processer og forhold, som driften af et IE-husdyrbrug er forbundet med. Medarbejderne vil efter oplæring være i stand til at agere inden for de regelforskrevne rammer for driften af IE-husdyrbruget, identificere potentielle risici, fejl og mangler, for dermed at kunne forebygge uheld, samt have opnået opdateret viden om håndtering af sædvanlige uheld.

Med henblik på at understøtte løbende oplæring og sikre, at den relevante viden er tilgængelig for personalet, er IE-husdyrbrugene forpligtiget til at sikre, at et oplæringsmateriale, der angår de forhold som følger af bestemmelsen, er tilgængeligt for personalet. Oplæringsmaterialet skal endvidere kunne fremvises på forlangende til tilsynsmyndigheden, jf. § 50, stk. 2.

Ministeriet og Miljøstyrelsen har i samarbejde med SEGES udarbejdet vejledende oplæringsmateriale som IE-bruget kan tage udgangspunkt i, når deres oplæringsmateriale skal udformes. Materialet er vejledende og kan ikke anvendes uden det først tilpasses til det konkrete IE-husdyrbrug. IE-husdyrbrugene har ikke pligt til at anvende det vejledende materiale, men kan i stedet vælge at udarbejde et andet materiale, der lever op til bekendtgørelsens krav.

Det vejledende oplæringsmateriale indeholder skabelon for både fjerkræ og svin, markarbejde og udenomsarealer på husdyrbruget. Ved tilpasningen til det konkrete husdyrbrug vælges de temaer, der er relevante for husdyrbruget, og de tilpasses, så de kan bruges til oplæring af personalet på det konkrete IE-husdyrbrug.

Mange steder i oplæringsmaterialet, står der, at noget skal kontrolleres, vaskes e.l. ”løbende”. Dette bør tilpasses og konkretiseres, så det afspejler, hvordan det foregår på det enkelte IE-husdyrbrug. De tilpassede procedurer og beskrivelser skal hjælpe med at sikre, at der kan ske den nødvendige oplæring af personale, og at den relevante viden er tilgængelig for personalet, men de skal ikke kontrolleres af kommunen.

Hvis det f.eks. fremgår af afsnittet om ventilation, at ”Skorstene og væg-ventiler vaskes efter hvert hold”, så er det udtryk for, hvordan man på det pågældende husdyrbrug ønsker at oplære medarbejderne i gode rutiner. Kommunen skal ikke føre tilsyn med, at dette præcist foregår, og der vil ikke være krav til at føre logbog over rengøringen, medmindre det af fremgår som et vilkår i miljøgodkendelsen.

Hvis der i miljøgodkendelsen er vilkår vedr. frekvenser i forhold til teknologier eller andet, skal dette afspejles i oplæringsmaterialet. De i miljøgodkendelsen fastsatte vilkår skal til gengæld kontrolleres af kommunen fx gennem datalogger eller manuelt ført logbog.

IE-husdyrbrugene er ikke underlagt en pligt til at anvende det vejledende materiale. IE-husdyrbruget kan således vælge at udarbejde sit eget materiale, dog skal indholdet af materialet til enhver tid være i overensstemmelse med § 50, stk. 1. IE-husdyrbruget vil endvidere under alle omstændigheder være forpligtet at sikre, at materialet til enhver tid er opdateret, herunder i forhold til beskrivelsen af det gældende regelgrundlag.

Plan for regelmæssig kontrol, reparation, vedligeholdelse og beredskab

§ 51

Bestemmelsen indeholder krav om, at IE-husdyrbrugene skal udarbejde en plan for regelmæssig kontrol, reparation og vedligeholdelse af husdyrbruget inkl. materiel, herunder med henblik på at forebygge uheld. Derudover kræves at det enkelte IE-husdyrbrug udarbejder en beredskabsplan for håndtering af uventede emissioner og hændelser.  

Plan for kontrol, reparation og vedligeholdelse

IE-husdyrbruget er forpligtiget til at planlægge og gennemføre en struktureret gennemgang af anlæg og materiel efter bekendtgørelsens § 51, stk. 2. Forpligtelsen skal sikre, at husdyrbrugets drift og indretninger er forsvarlige, samt at reparationer og vedligeholdelse håndteres og prioriteres behørigt. Planen er forebyggende, idet regelmæssig gennemgang, reparation og vedligeholdelse har til hensigt at minimere risikoen for forurening.

Det bemærkes, at bestemmelsen ikke har betydning for reglerne om beholderkontrol, som fortsat finder anvendelse. Gennemgang af gyllebeholdere for tegn på skader, nedbrydning eller utætheder skal dog som minimum foretages én gang årligt, jf. krav i bekendtgørelsens § 51, stk. 4. Denne kontrol af gyllebeholderen skal foretages af det ansvarlige driftspersonale og ikke af en autoriseret kontrollant.

Kontrol, reparation og vedligeholdelse af andet materiel mm. skal efter bekendtgørelsens § 51, stk. 4, foretages regelmæssigt. Det vil være op til det enkelte husdyrbrug at fastlægge frekvensen på baggrund af de konkrete forhold. Køres der f.eks. gylle ud i to sammenhængende perioder om året, vil det oftest være relevant at kontrollere udstyret hertil to gange om året, inden gylleudbringningen gennemføres.

Den ansvarlige for husbruget kan vælge, at planen for kontrol, reparation og vedligeholdelse indgår som en del af husdyrbrugets miljøledelsessystem, herunder som en del af den handlingsplan, der har til formål at sikre, at husdyrbrugets miljøpolitik og miljømål opnås.

Ministeriet og Miljøstyrelsen har i samarbejde med SEGES udarbejdet et vejledende materiale med et eksempel på, hvordan en kontrolplan kan udformes, så § 51, stk. 2 overholdes. IE-husdyrbrugene har ikke pligt til at anvende det vejledende materiale, men kan i stedet vælge at udarbejde eget materiale.

Beredskabsplan

Beredskabsplanen efter bekendtgørelsens § 51, stk. 3, angår husdyranlæg, gødnings- og ensilageopbevaringsanlæg og andre driftsbygninger mv. til brug for husdyrhold. Udbringning er fortsat kun reguleret i husdyrgødningsbekendtgørelsen. Bestemmelsen omfatter derfor alene drænsystemer, der er knyttet til anlæg og ikke dræn på markarealer til afvanding. Sammen med det vejledende materiale til at udarbejde en kontrolplan findes også en skabelon til at udarbejde en beredskabsplan.

Esbjerg Kommune har udviklet en skabelon for beredskabsplan, hvor oversigtskortet kan laves i en GIS-baseret løsning, og hvor den tilhørende tekst vedr. handling er enkel men tilstrækkelig. Deres skabelon kan f.eks. også anvendes i stedet.

Hændelser og uheld 

§ 52

Hvis der sker hændelser eller uheld på et IE-husdyrbrug, der berører miljøet mærkbart, skal kommunen fortage de ændringer i vilkårene i godkendelsen, som findes nødvendige for at begrænse konsekvenserne for miljøet eller forhindre yderligere hændelser eller uheld. Ændringerne af vilkårene sker i form af påbud. Den 8-årige retsbeskyttelse efter husdyrbrugloven gælder ikke ved påbud efter husdyrgodkendelsesbekendtgørelsens § 52.

Reglerne i husdyrgodkendelsesbekendtgørelsen om hændelser eller uheld supplerer reglerne om miljøskade i kapitel 5 a i husdyrbrugloven. Ved miljøskade eller overhængende fare for miljøskade skal situationen håndteres efter reglerne i husdyrbruglovens kapitel 5 a. Der er fastsat bestemmelser om, hvad der forstås ved miljøskade, i miljøskadelovens §§ 7-11.

Kommunen har en pligt til at påbyde ændringer i vilkårene for et IE-brug, hvis der sker et uheld eller en hændelse, der mærkbart berører miljøet, og som ikke er omfattet af reglerne om miljøskade efter kapitel 5 a i husdyrbrugloven. Denne pligt indtræder også først, når husdyrbruget har udnyttet sin godkendelse i et omfang, så antallet af udnyttede stipladser overskrider grænserne i husdyrbruglovens § 16 a, stk. 2, jf. overgangsreglen i § 78, stk. 7. 

Fodringskrav

§ 53

For at reducere den samlede mængde kvælstof, der udskilles med husdyrgødningen for IE-husdyrbruget, er det en betingelse, at enten anvende fasefodring tilpasset dyrenes behov i produktionsperioden, reducere indholdet af råproduktion ved hjælp af en god aminosyrebalance, eller ved at bruge et eller flere fodertilsætningsstoffer, som nedsætter den samlede mængde kvælstof, der udskilles og er tilladt i henhold til forordning (EF) nr. 1831/2003 om fodertilsætningsstoffer.

Bemærk at den ammoniakreducerende effekt af fodringsstrategier, der følger af bestemmelsen, på nuværende tidspunkt er ukendt. Der er derfor ikke muligt at opnå fradrag i beregningen af ammoniakemissionen under henvisning til anvendte fodringsteknologier. IE-husdyrbrug skal for at reducere den samlede mængde fosfor, der udskilles, som minimum anvende enten fasefodring, fytase eller letfordøjeligt uorganisk fosfat.

Energieffektiv belysning

§ 54

For eksisterende IE-anlæg er der krav om at anvende energieffektiv belysning i overensstemmelse med bygningsreglementets regler, jf. byggelovens § 5

Af det nugældende bygningsreglement følger det, at bygninger skal forsynes med energieffektiv belysning, hvilket bl.a. indebærer anvendelse af lyskilder med en virkningsgrad for almenbelysningen på over 50 lm/W. For effektbelysning og arbejdslamper er effektiv belysning på over 15 lm/W, jf. bygningsreglementets §§ 382-383.

Kravet om energieffektiv belysning for allerede eksisterende belysningssystemer eller belysningsanlæg indtræder først ved ændring eller udskiftning af de eksisterende belysningskilder. Belysningskilde skal forstås som henholdsvis enkelte lyskilder (pærer), lamper eller egentlige belysningssystemer. Der er således ikke krav om større udskiftninger af lyssystemer som følge af f.eks. et enkelt defekt lysstofrør.

Det vil være en konkret vurdering, hvor meget der skal udskiftes. Som udgangspunkt vil det dog være sådan, at først når et helt belysningssystem er defekt, er der krav om at systemet udskiftes til et energieffektivt system og hvis enkeltelementer kan skiftes til et mere energieffektivt element, er der kun krav om at udskifte det enkelte element. Det fremgår af § 78, stk. 6, at det bindende krav vedr. udskiftning til mere energieffektive belysningssystemer for IE-husdyrbrug skal overholdes, når man begynder at udnytte godkendelsen, jf. § 61, dvs. efterhånden som stalde opføres. Dette vil være relevant, når der meddeles en godkendelse, hvis der f.eks. er tale om et barmarksprojekt eller hvis grænserne først nås ved etablering af det ansøgte.

Ved barmarksprojekter skal kravet i § 54, stk. 1, være overholdt, når man begynder at udnytte godkendelsen, jf. § 61, dvs. efterhånden som stalde m.v. opføres, skal der indsættes energieffektiv belysning.

Hvis et eksisterende husdyrbrug er under grænserne i husdyrbruglovens § 16 a, stk. 2, og bygger til, så det kommer over grænserne, skal kravene være overholdt i de nye stalde, der bygges for at nå over grænserne. For de eksisterende stalde i dette eksempel, indtræder kravet om udskiftning til energieffektive belysning først når IE-grænsen er passeret (pga. de nye stalde er taget i brug) og i takt med at systemerne skal udskiftes jf. ovenfor.

Støvemissioner fra staldanlæg

§ 55

IE-husdyrbruget skal sikre, at støvforurening fra staldanlægget reduceres. Husdyrbruget skal som minimum anvende en af de tre forskrevne metoder i § 55, eller en kombination heraf. Metoderne indebærer, at støvproduktionen enten reduceres ved den umiddelbare kilde, i anlægget eller behandling af afgangsluften.   

Behandling ved den umiddelbare kilde kan eksempelvis ske ved anvendelse af grovere strøelse, sprede frisk strøelse med hånden, ad libitum-fodring, vådfoder, foderpiller mv. Støvreduktion kan også ske i staldanlægget ved eksempelvis at sprøjte med vandtåge eller olie. Hvorimod afgangsluften behandles ved et luftrensningssystem.

IE-husdyrbrugets konkrete teknik til reduktion af støvforurening bør fremgå som et punkt i forbindelse med tilsynsbesøg, således at husdyrbruget nærmere kan redegøre for efterlevelse af bestemmelsen.

Manglende overholdelse af godkendelsesvilkår

§ 56

Den ansvarlige for driften af et IE-husdyrbrug skal straks rette henvendelse til kommunen, hvis husdyrbruget konstaterer, at godkendelsesvilkårene samt de umiddelbart bindende krav i §§ 44-45, §§ 49-55 og § 57 ikke kan overholdes. Den ansvarlige for driften skal samtidig straks træffe de nødvendige foranstaltninger for at sikre, at vilkår og krav igen overholdes.

Årlig indberetning til kommunalbestyrelsen

§ 57

Ifølge § 57 skal IE-husdyrbruget årligt indberette følgende oplysninger til kommunalbestyrelsen:

  • Logbøger vedr. overholdelse af krav til miljøteknologier, hvis der anvendes miljøteknologier på husdyrbruget
  • Dokumentation for at der anvendes et miljøledelsessystem
  • Logbog for gennemførte kontroller
  • Dokumentation for overholdelse af fodringskrav

 

Indberetningen skal senest indsendes den 31. december hvert år, jf. § 57, stk. 2. Informationerne skal angå det forudgående kalenderår.

IE-husdyrbruget skal dog ikke indsende informationerne, hvis kommunen har modtaget de pågældende oplysninger i forbindelse med tilsyn, jf. § 57, stk. 3.

Formålet med reglerne i § 57 er at give kommunen bedre mulighed for at kontrollere, om husdyrbrugets emissioner er inden for godkendelsens rammer.

IE-husdyrbruget skal indberette første gang for det år, det bliver omfattet af kravet. IE-bruget bliver omfattet af kravet, når godkendelsen er udnyttet i et omfang, så stipladsgrænserne i § 16 a, stk. 2 er overskredet, jf. overgangsreglerne i § 78, stk. 5. Det vil sige, at hvis IE-bruget bliver omfattet af kravet i 2021, skal det først indberette herom den 31. december 2022.

Reglen om årlig indberetning til kommunen udgør bl.a. en implementering af IE-direktivets artikel 14, stk. 1, litra d.

Ophør

§ 58

Ophørsreglerne i husdyrgodkendelsesbekendtgørelsens § 58 forpligter IE-husdyrbrugene til at følge nærmere bestemte regler i jordforureningsloven i tilfælde af ophør. Herefter fastsætter bestemmelsen i stk. 2, hvornår forpligtelsen efter jordforureningsloven træder i kraft, dvs. hvad der skal forstås ved ophør i den sammenhæng.

Bestemmelsens ophørsdefinition har således alene betydning for, hvornår reglerne i jordforureningsloven finder anvendelse.

Det vil sige, at uanset om IE-bruget er ophørt i henhold til § 58, og derfor skal følge bestemmelser i jordforureningsloven, vil det stadig have samme godkendelse indtil det søger om en ny godkendelse/tilladelse. Hvis bruget opretholder sin IE-godkendelse, betyder det altså, at bruget fortsat skal overholde de vilkår, der fremgår af godkendelsen samt de generelle regler, som finder anvendelse på IE-husdyrbrug, herunder også revurderingsforpligtelsen.

Derfor skal producenten/ejeren på IE-bruget selv ansøge om og opnå en ny godkendelse/tilladelse, hvis producenten/ejeren ønsker at blive undtaget for vilkår og de generelle regler tilknyttet til IE-bruget.

Ved ophør af aktiviteter på et IE-husdyrbrug bliver husdyrbruget omfattet af reglerne i kapitel 4 b i jordforureningsloven, der omhandler afhjælpning af jord- og grundvandsforurening ved ophør af driften af bestemte aktiviteter på listevirksomheder og husdyrbrug. Det er således afgørende, hvornår eller ved hvilke forudsætninger, IE-husdyrbruget anses for ophørt.

Hvilke situationer omfattes?

Nedenfor gennemgås de situationer, der efter § 58 forstås som ophør. 

1)  Ophør af alle aktiviteter på IE-husdyrbruget (§ 58, stk. 2, nr. 1)

Hvis et IE-husdyrbrug stopper alle sine aktiviteter, er det ophørt som IE-husdyrbrug.

2)  Delvis nedsættelse af aktiviteterne på IE-husdyrbruget (§ 58, stk. 2, nr. 2)

Hvis et IE-husdyrbrug har meddelt kommunen, at kapaciteten eller udnyttelsen af kapaciteten permanent nedsættes til under stipladsgrænserne i § 16 a, stk. 2, i husdyrbrugloven, eller stipladsgrænserne i § 12, stk. 1, nr. 1-3, i lov om miljøgodkendelse m.v. af husdyrbrug, anses husdyrbruget for ophørt som IE-husdyrbrug, men skal dog stadig følge vilkårene i miljøgodkendelsen samt generelle regler, som gælder for IE-brug, indtil der evt. søges og opnås en ny miljøgodkendelse. 

3)  Helt eller delvist bortfald på et husdyrbrug med en godkendelse efter lovens § 16 a, stk. 2, som følge af, at produktionen ikke opretholdes i tilstrækkelig grad (§ 58, stk. 2, nr. 3).

Hvis kontinuitetsbrudreglen i husdyrbruglovens § 59 a, stk. 2, indebærer, at husdyrbrugets produktionsret er bortfaldet i et sådant omfang, at produktionen ikke kan overstige stipladsgrænserne, er IE-husdyrbruget ophørt. Se nærmere om lovens § 59 a i vejledning til husdyrgodkendelsesbekendtgørelsens kapitel 19. Produktionen skal dog stadig foregå på de vilkår, der findes i godkendelsen, samt de generelle regler, som gælder for IE-brug, indtil der evt. søges og opnås en ny miljøgodkendelse. 

4)  Helt eller delvist bortfald på et IE-husdyrbrug med en godkendelse efter husdyrgodkendelseslovens § 12, stk. 1, nr. 1-3, som følge af, at produktionen ikke opretholdes i tilstrækkelig grad (§ 58, stk. 2, nr. 4).

Hvis kontinuitetsbrudsreglen i bekendtgørelsens § 62, stk. 2, medfører, at husdyrbrugets produktionsret er bortfaldet i et sådant omfang, at produktionen ikke kan overstige stipladsgrænserne, er IE-husdyrbruget ophørt. Produktionen skal dog stadig foregå på de vilkår, der findes i godkendelsen samt de generelle regler, der gælder for IE-brug, indtil der evt. søges og opnås en ny miljøgodkendelse. Se nærmere om bekendtgørelsens § 62 i vejledning til husdyrgodkendelsesbekendtgørelsens kapitel 19.

Meddelelse til kommunen

Efter husdyrgodkendelsesbekendtgørelsens § 58, stk. 3, skal ophøret anmeldes til kommunen med oplæg til vurdering efter reglerne i jordforureningslovens § 38 k, stk. 1. Anmeldelsen skal indsendes senest 4 uger efter driftsophør.

Vurderingen skal indeholde en risikovurdering med hensyn til menneskers sundhed og miljøet. Hvis der kan være en væsentlig risiko for menneskers sundhed eller miljøet, skal der også være et oplæg til forebyggende foranstaltninger.

Kommunen skal offentliggøre information om de foranstaltninger, som husdyrbruget har truffet ved definitivt driftsophør. Kravene til offentliggørelse følger af bekendtgørelsens § 71.

Kapitel 4 b i jordforureningsloven

Ved ophør skal den ansvarlige for driften bl.a. vurdere jordens og grundvandets forureningstilstand som følge af de pågældende aktiviteter. Inden vurderingen foretages, skal den ansvarlige for driften indsende oplæg herom til kommunen, som giver påbud om, hvordan vurderingen skal foretages, og fastsætter en frist herfor. Kommunen kan bl.a. give påbud om at foretage undersøgelser, analyser, måling af stoffer og lign. til brug for vurderingen. Hvis der er tale om jordforurening, finder reglerne i jordforureningsloven anvendelse, herunder regler om fjernelse af forurening eller foranstaltninger til sikring af, at forureningen ikke udgør en væsentlig risiko for menneskers sundhed eller miljøet, se nærmere herom i jordforureningsloven.